Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Kerajaan Akan Naikkan Kadar Cukai Minuman Bergula Kepada 50 Sen Seliter

Kerajaan Akan Naikkan Kadar Cukai Minuman Bergula Kepada 50 Sen Seliter

Kategori: ,
cukai minuman

Penyakit obesiti merupakan salah satu masalah kesihatan utama yang dihadapi oleh rakyat Malaysia.

Pada masa sama penyakit tersebut sering dikaitkan dengan pengambilan gula yang berlebihan sama ada dalam makanan mahupun minuman.

Kerajaan Akan Naikkan Kadar Cukai Minuman Bergula Kepada 50 Sen Seliter

Baru-baru ini kerajaan bercadang untuk meningkatkan kadar cukai minuman bergula (SSB) sebagai satu usaha dalam membendung penyakit berkaitan gula dengan lebih berkesan.

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata kadar kenaikkan akan diumumkan semasa pembentangan Belanjawan 2025 pada bulan hadapan.

Menurutnya, kenaikan 50 sen kadar cukai ke atas minuman bergula sebelum ini telah mencapai sasarannya.

cukai minuman

“Pada Januari kita dapat bukti bahawa pengurangan sebanyak 9%. Itu menunjukkan keberkesanan program kami,” kata Dr Dzulkefly dalam satu temu ramah.

Melihat respon-respon yang dikongsikan orang ramai, didapati ramai yang menyokong tindakan tersebut. Pada masa sama ada yang menolak keberkesanannya.

Sama Seperti Negara Korea Caj Junk Food Untuk Gaya Hidup Sihat

Ada warganet menyamakan langkah itu hampir menyamai negara Korea yang mengenakan cukai bagi makanan ringan (junk food) untuk memastikan rakyat mereka lebih memilih makanan lebih sihat.

cukai minuman

Pada masa sama, ada mendakwa penyakit diabetes bukan disebabkan minuman manis semata-mata sahaja. Sebaliknya ia turut berpunca daripada pengambilan makanan karbohidrat berlebihan.

Dalam pada itu, ada warganet meluah rasa kebimbangan sekiranya harga barangan lain akan turut meningkat sama selepas kenaikkan cukai SSB dilaksanakan kelak.

Orang ramai turut bercadang agar makanan dan minuman berkhasiat diturunkan harganya. Ini kerana harga untuk makanan minuman yang tidak menyihatkan tubuh badan jauh lebih murah.

Sumber: Buletin TV3 & Vocket

Baca juga: OKU Jual Air Botol Guna Motor Sentuh Hati Orang Ramai, Cari Rezeki Halal Buat Sesuap Nasi

tags: