Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Lelaki Dari Ipoh Berhijrah Ke Switzerland Untuk Bercucuk Tanam Selepas Hilang Kerja Jurutera Di Malaysia

Lelaki Dari Ipoh Berhijrah Ke Switzerland Untuk Bercucuk Tanam Selepas Hilang Kerja Jurutera Di Malaysia

Kategori:
bercucuk tanam

Kehilangan pekerjaan adalah satu pengalaman menyedihkan tetapi lelaki dari Ipoh ini telah memutuskan untuk mengambil ini sebagai peluang untuk mencari minatnya, membawanya kepada kehidupan yang berjaya di luar negara di Switzerland.

Menurut laporan Berita Harian, Eryzal Zainal adalah seorang jurutera dalam telekomunikasi dan industri minyak dan gas. Malangnya, pada tahun 2014, jurutera berusia 41 tahun itu telah kehilangan pekerjaannya. Memandangkan dia mempunyai masa yang cukup, dia mula menumpukan tenaganya untuk menyelidik tentang pertanian bercucuk tanam.

“Semuanya bermula apabila saya ingin memahami makanan yang kita makan, dan itu telah membawa saya ke dalam penternakan mampan”, katanya.

Menceburi industri perladangan sememangnya bukan perkara mudah kerana dia tidak dibekalkan dengan pengetahuan. Bagaimanapun, Eryzal menghabiskan masanya mengembara ke seluruh dunia cuba memahami mekanisme di sebalik pertanian mampan, sebelum berpindah ke Switzerland bersama isteri dan anaknya pada 2017.

Daripada alatan manual kepada traktor beroda dua!

Menetap di Switzerland, dia bermula bercucuk tanam secara kecil-kecilan dengan menanam tanamannya di sebelah rumahnya. Dengan bantuan jirannya, dia dapat mengembangkan lagi tanah itu. Menggunakan apa sahaja alat yang dia temui untuk membantu usahanya, usahanya akhirnya membuahkan hasil menjalankan ladang yang mampan.

Dipasangkan dengan amalan organik serta menyelaraskan jadual penanaman mereka dengan kitaran bulan dan musim, Eryzal dapat menaik taraf ladangnya dengan traktor beroda dua!

“Ia bukan satu peralihan yang mudah kerana saya bukan sahaja membuat keputusan untuk menceburi bidang baharu, malah perubahan gaya hidup yang drastik turut dimasukkan ke dalam campuran untuk menjayakannya”, kata petani berusia 41 tahun itu.

Berkongsi kecintaannya terhadap sayur-sayuran dengan masyarakat

Di samping kestabilan dan sistem pentadbiran yang baik yang ditawarkan oleh Switzerland, Eryzal dapat menyara hidup daripada minatnya, membekalkan hasil segar kepada masyarakat dengan menggunakan model seperti Community Supported Agriculture (CSA). Dengan bantuan CSA, orang ramai boleh mendaftar dan mengatur bakul hasil segar untuk dihantar.

Ini membantu mewujudkan hubungan antara petani dan masyarakat, membina hubungan dan pengalaman yang lebih baik antara petani dan masyarakat.

Mencipta satu lagi aliran pendapatan, Eryzal dan isterinya kemudiannya akan pergi ke pasaran tempatan dan menjual hasil segar mereka, mewujudkan rasa kekitaan dan kebiasaan serta hubungan dengan mereka yang menghargai pertanian mampan. Min Gembira melihat Eryzal berjaya di Switzerland! Apakah pendapat anda tentang perubahan gaya hidupnya yang berani? Beritahu kami!

Sumber: Berita Harian

Baca juga: Pasangan Pengantin Bergambar Sekali Dengan ‘Uncles & Aunties’ Di Kopitiam, Ramai Netizen Terharu Dengan Kisah Ini

tags: | |