Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Rakyat Singapura Dijangka Bersesak Masuk Malaysia Mulai Jumaat Ini, Mahu Bercuti & Makan-Makan Di Malaysia

Rakyat Singapura Dijangka Bersesak Masuk Malaysia Mulai Jumaat Ini, Mahu Bercuti & Makan-Makan Di Malaysia

Kategori: ,
Rakyat Singapura

Para pemandu dan pelancong yang merancang untuk melintasi sempadan antara Singapura dan Malaysia melalui Tambak Johor atau Link Kedua dalam minggu-minggu akan datang diminta bersiap sedia.

Pihak Imigresen Singapura telah mengeluarkan amaran bahawa aliran trafik di kedua-dua pintu masuk ini dijangka sesak akibat peningkatan jumlah pelancong sempena cuti sekolah di Singapura yang akan berlangsung dari Jumaat hingga 8 September, lapor FMT.

Rakyat Singapura Dijangka Bersesak Masuk Malaysia Mulai Jumaat Ini, Mahu Bercuti & Makan-Makan Di Malaysia

Pihak Berkuasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan Singapura (ICA) menjangkakan kesesakan yang teruk di kedua-dua laluan darat ini, dengan para pelancong dinasihatkan supaya bersiap untuk menunggu lebih lama di pusat pemeriksaan.

Rakyat Singapura

Dalam kenyataannya, ICA turut mencadangkan supaya para pelancong mempertimbangkan untuk menggunakan perkhidmatan bas rentas sempadan sebagai alternatif bagi mengelakkan tempoh menunggu yang panjang.

Berdasarkan data semasa cuti hujung minggu Hari Kebangsaan Singapura yang lalu, rekod menunjukkan lebih daripada 540,000 pelancong telah melintasi pusat pemeriksaan Woodlands dan Tuas pada 8 Ogos.

Situasi ini menyebabkan pemandu yang menaiki kereta terpaksa menunggu sehingga tiga jam untuk melepasi pemeriksaan imigresen, terutamanya disebabkan oleh kesesakan lalu lintas yang berpunca dari Malaysia.

Jadi, bagi sesiapa yang merancang untuk bercuti atau melawat keluarga di Johor Bahru atau destinasi lain di Malaysia dalam tempoh cuti sekolah ini, sebaiknya rancang perjalanan anda dengan teliti. Rakyat Singapura

Bawa bekalan makanan dan minuman yang mencukupi, pastikan kereta dalam keadaan baik ketika berdepan dengan kemungkinan tempoh menunggu yang panjang.

Sekiranya tidak mahu terperangkap dalam kesesakan, bas rentas sempadan mungkin menjadi pilihan yang lebih bijak.

Bagi yang tetap memilih untuk memandu, pertimbangkan untuk bergerak di luar waktu puncak bagi mengurangkan risiko menunggu terlalu lama di pusat pemeriksaan.

Sumber: Vocket

Baca juga: Hausboom Malaysia ‘Mendunia’ Hingga Ke Kemboja, Kuasai Pasaran Minuman Sukan

tags: