Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Tempat Makan » Korang Peminat Ramen Sejati? Ini 10 Restoran Ramen Di Klang Valley Yang Wajib Korang Singgah Untuk Rasai Kenikmatan Ramen Sebenar!

Korang Peminat Ramen Sejati? Ini 10 Restoran Ramen Di Klang Valley Yang Wajib Korang Singgah Untuk Rasai Kenikmatan Ramen Sebenar!

Kategori:
restoran ramen

Tidak dinafikan, ramen merupakan makanan paling popular dari Jepun selain makanan seperti sushi yang dikenali rakyat Malaysia bahkan seluruh dunia.

Untuk perkongsian kali ini, bagi peminat ramen, korang boleh pergi ke restoran yang disenarai di bawah jika berada di lokasi Klang Valley. Memang berbaloi kalau cuba!

Tidak ada kekurangan restoran istimewa ramen di bandar ini, menawarkan segala-galanya daripada tonkotsu ke miso kepada tsuke-men. Tinggal pilih je restoran mana nak pergi dahulu.

Jom tengok  10 restoran Jepun untuk ramen hebat di Lembah Klang supaya korang boleh makan seberapa banyak ramen dan menghirup kuah sebanyak yang diidamkan!

Korang Peminat Ramen Sejati? Ini 10 Restoran Di Klang Valley Yang Wajib Korang Singgah Untuk Rasai Kenikmatan Ramen Sebenar!

10. Seirock-Ya

restoran ramen restoran ramen

Di Seirock-ya, mereka hanya menyajikan sup Ramen asas ayam dan merupakan restoran Jepun yang halal dan bebas daging babi. Apa yang membezakan mereka adalah menu mereka. Restoran ramen mereka boleh disesuaikan daripada kuahnya kepada bahan-bahannya.

Pertama, pilih kuah pilihan anda seperti : Shoyu, Shio, Miso, dan extreme. Seterusnya, pilih bahan yang anda mahu dimasukkan ke dalam kuahnya dan akhirnya bina mangkuk Ramen anda yang sempurna.

Alamat: 6-G, Jalan SS 21/35, Damansara Utama, 47400 Petaling Jaya, Selangor

Waktu Operasi: Isnin-Khamis: 11.30 pagi – 9 malam, Jumaat-Ahad: 11.30 pagi – 9.30 malam

9. Kagura Japanese Chicken Ramen

restoran ramen

Terletak di aras 4 Pusat Beli-belah Lot 10, Kagura Japanese Chicken Ramen sentiasa sibuk dengan pelanggan yang ingin merasai ramen asas ayam mereka. Ditubuhkan di Tokyo, dan menggunakan nama Seimenka Kaguraya, resipi itu sentiasa bebas daging babi walaupun di Jepun.

Semasa menggunakan sup ayam sebagai asas sup, pelanggan boleh memilih perisa – shio (garam), shoyu (soya) atau miso pedas.

Bonus: Kagura membuat char siew berasaskan ayam mereka sendiri yang didatangkan dengan rasa panggang berasap yang bertanda.

Alamat: J’s Gate Dining, Level 4, Lot 10 Shopping Mall, Jalan Bukit Bintang

Waktu Operasi: 11 pagi – 10 malam, setiap hari

8. Fat Bird SS17

restoran ramen

Sebuah restoran ramen yang agak popular di sekitar Subang, Fat Bird menawarkan Ramen yang berbeza dan Halal menggunakan air rebusan ayam. Mereka menambah putaran mereka kepada Ramen biasa seperti Chicken Chintan Ramen dan Paitan Aka Ramen. Mencari tempat santai untuk melepak? Ini adalah tempat yang sesuai untuk korang.

Alamat: Suite 17, Tingkat Bawah, Wisma Dicor, Jalan SS17/1A Subang Jaya

Waktu Operasi: Selasa hingga Sabtu – 6 petang – 10 malam, Sabtu – 12 malam – 3 petang

7. Bari Uma Ramen Malaysia

restoran ramen restoran ramen

Jika korang menyukai sup ramen korang yang pejal, pekat, berkrim dan pek penuh rasa, Bari-Uma ialah restoran ramen yang sesuai untuk korang. Penubuhan ini menawarkan sama ada sup berasaskan daging babi bagi non muslim atau ayam dengan shoyu ringan atau pedas.

Ramen istimewa Bari-Uma ialah Ajitama-Uma didatangkan dengan topping seperti char siew yang dipotong tebal, telur dan pucuk buluh. Hidangan sampingan Jepun biasa juga terdapat di sini seperti Gyoza dan Yakitori untuk melengkapi semangkuk Ramen. Tempat yang sesuai untuk perhimpunan keluarga anda yang seterusnya.

Alamat: Lot L3-11, Level 3, Jaya Shopping Centre, Jalan Professor Khoo Kay Kim, Seksyen 14, 46100 Petaling Jaya

Waktu Operasi: 11.30 pagi – 9 malam, setiap hari

6. Menya Hanabi

restoran ramen

Rangkaian Jepun yang terkenal, Menya Hanabi, terkenal dengan mazesoba terinspirasi dari Taiwan yang pertama seumpamanya, yang pada asasnya adalah versi ramen kering.

Terdapat 8 variasi mazesoba yang berbeza untuk dipilih di Menya Hanabi. Selain itu, terdapat sebelas topping berbeza untuk anda tambah pada Maze Soba Ramen korang. Mereka juga menawarkan Ramen berasaskan sup dalam menu mereka jika Ramen Maze Soba kering tidak sesuai dengan keinginan korang.

Alamat: 16, Jalan Radin Bagus 6, Bandar Baru Sri Petaling, Kuala Lumpur

Waktu Operasi: 11 pagi – 10 malam, setiap hari

Alamat: 66-G, Jalan SS21/62, Damansara Utama, 47400, Petaling Jaya, Selangor

Waktu Operasi: 11 pagi – 10 malam, setiap hari

5. Menya Miyabi Hokkaido Ramen

restoran ramen restoran ramen

Restoran ramen berasal dari Hokkaido di mana ia mula mendapat kemasyhuran. Sekarang ini mereka mempunyai tiga cawangan di Malaysia. Miyabi Shoyu Ramen yang paling laris didatangkan dalam sup pekat berwarna perang yang dibuat dengan kacang soya yang ditapai, direndam dalam mi ramen, telur rebus, arang dan pucuk buluh berperisa.

Tertanya-tanya apa untuk memuji semangkuk Ramen yang hebat? Gyoza sentiasa melakukan helah dan Menya Miyabi menghidangkan tandatangan mereka, Gyoza Miyabi. Dipanggang untuk kesempurnaan dan rasa yang ringan memuji kuah pekat Ramen.

Address: Ground Floor, Sunway Clio Hotel, Bandar Sunway, Petaling Jaya, Selangor.

Waktu Operasi: 12pm – 3pm; 6 petang – 10 malam, setiap hari

4. Ippudo Ramen

restoran ramen restoran ramen

IPPUDO telah menjadi restoran ramen yang paling popular selama ini. Pengasasnya, Shigemi Kawahara telah memenangi pelbagai anugerah untuk mi Ramennya yang terkenal di dunia. Ramen Istimewa Shiromaru mereka yang memenangi anugerah pastinya mesti dipesan.

Haluan kebaikan datang dengan mi ultra nipis, telur rebus lembut masin, pinggang babi, perut babi, taugeh, kikurage, daun bawang dan rumpai laut. Secara keseluruhannya, IPPUDO sememangnya tempat yang bagus untuk anda meneroka beberapa ciptaan masakan Jepun yang paling tulen.

Alamat Penuh: http://www.ippudo.com.my/store-location/ 

3. Menya Shi Shi Do

restoran ramen

Tidak selalu korang melihat jenama ramen tempatan yang berjaya di Malaysia, tetapi Menya Shi Shi Do jauh mengatasi banyak rangkaian ramen besar dari Jepun dari segi populariti. Menjual 800 mangkuk ramen sehari dan menjadi restoran paling popular di Jaya One, Petaling Jaya, ia merupakan bukti sebenar ketabahan dan kualiti makanan mereka.

Untuk non mulsim, Menya Shi Shi Do menawarkan pelbagai jenis asas sup yang merangkumi sup satu perisa seperti Shiro (sup babi), Kuro (sup babi bawang putih hitam), Aka (sup babi pedas), Ki (sup babi kari), Midori (babi selasih). sup), Guruh (sup babi pedas lada). Anda boleh mencampurkan sehingga tiga perisa. Jika korang bercadang untuk melawat mereka, hadir lebih awal kerana meja cenderung dipenuhi dengan cepat.

Alamat: Lot 100 P2.039, The School Jaya One, No, 72A, Jalan Universiti 46200 Petaling Jaya, Selangor

Waktu Operasi: 11 pagi – 9.30 malam, setiap hari

2. Ichikakuya Ramen

restoran ramen restoran ramen

Ichikakuya menghidangkan variasi ramen Yokohama, yang dikenali sebagai iekei ramen (atau “mi gaya rumah” dalam bahasa Jepun). Komponen utama iekei-ramen ialah sup sup, yang dihasilkan dengan mencampurkan sup tonkotsu dengan sup lain berasaskan shoyu.

Bagi non muslim, jika korang sukakan rasa daging babi yang kuat, hidangan Ichikakuya Ramen yang memuaskan pasti akan tiba di tempatnya. Satu lagi ciri ramen iekei ialah mee sederhana tebal. Malah toppingnya berbeza kerana ia dihidangkan bersama bayam dan telur puyuh rebus yang berperisa.

Alamat: Unit 1-3A, Level 1, Tower 3, The Podium, Uoa Business park, No.1, Jalan Pengaturcara U1/51a, Kawasan Perindustrian Temasya, 40150 Shah Alam, Selangor

Waktu Operasi: 11 pagi – 9.30 malam, ditutup pada hari Ahad

Alamat: Unit 15-0-1 Shoplex, Jalan Kiara, 50480 Kuala Lumpur

Waktu Operasi: 11 pagi – 9.30 malam, setiap hari

1. Marutama Ramen

restoran ramen

Ramen Marutama terkenal dengan tori paitan (sup ayam berkrim), yang berasal dari bandar Kawaguchi di Jepun. Mereka adalah antara pelopor menggunakan ayam sebagai asas sup untuk ramen mereka dan bukannya daging babi di Lembah Klang.

Walau bagaimanapun, bagi non-muslim, mereka juga menawarkan pilihan daging babi dalam menu mereka jika korang memilih untuk mempunyai daging babi dan bukannya ayam.

Restoran ini menyajikan sup ramen asas ayam yang lazat dan beraroma seperti Ramen Char Siu Tamago dan Ramen Marutama Tan Men Kakuni. Kedua-duanya datang dengan bahagian perut babi yang banyak dan pelbagai sayur-sayuran.

Alamat: LG26, Tingkat Bawah, Galeri Beli Belah Empire, Jalan SS16/1, 47500 Subang Jaya, Selangor

Waktu Operasi: 10 pagi – 9.30 malam, setiap hari

Senarai restoran ramen ini khas untuk muslim dan non muslim! Semoga perkongsian ini bermanfaat bagi sesiapa yang sedang mencari restoran ramen sedap dan mantap di Klang Valley!

Selamat mengeksplorasi ramen tersedap di Malaysia dan menikmati keenakannya sendiri!

Nota: Gambar dikreditkan kepada pemilik masing-masing. 

Sumber: Fun N’ Taste

tags: | |