Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Tip & Petua » Berulang Kali Pesan Asid Folik Penting Tapi Ramai Ibu Tak Makan, Akhirnya Baby Derita ‘Spina Bifida’

Berulang Kali Pesan Asid Folik Penting Tapi Ramai Ibu Tak Makan, Akhirnya Baby Derita ‘Spina Bifida’

Kategori: ,
asid folik

Mengenai asid folik ini pastinya semua sudah sedia maklum kepentingannya. Asid folik ini adalah suplemen tambahan yang penting dalam perancangan mendapat zuriat. Ianya bukan sahaja perlu di ambil oleh isteri tetapi suami juga digalakkan untuk mengambil asid folik ini.

Walaupun hal tersebut sudah diwar-warkan oleh pakar namun masih ada yang kurang cakna mengenai keperluan pengambilannya dan hanya menunggu sampai anak selamat dilahirkan.

Semuanya sudah terlambat…

Rata-rata para ibu bapa terkilan setelah berlakunya komplikasi terhadap kesihatan bayi mereka, dan ianya adalah berpunca dari tidak memakan asid folik. Namun apakan daya nasi sudah menjadi bubur, mungkin peringatan daripada pakar perubatan di bawah akan meluaskan kefahaman anda semua.

Ya Allah , sedih sangat-sangat…

Menurut Dr Ahmad Luqman Bukhari, beliau ada nyatakan dalam Twitternya keadaan bayi yang mengalami ‘Spina Brida’ dan sememangnya beliau berasa sangat sedih dengan keadaan bayi tersebut. Spina Brida ini adalah salah satu masalah kesihatan melibatkan pembentukan tulang belakang akibat keculasan ibu dalam mengambil asid folik mengikut keperluan.

Kebanyakkan daripada mereka yang menghadapi masalah ini adalah kerana mereka hanya mengharapkan sumber vitamin daripada buah atau sayuran sahaja. Tetapi sumber vitamin dari buahan atau sayuran sahaja adalah tidak cukup. Malah suplemen ini jauh lebih berkesan dalam mengurangkan risiko kecacatan bayi anda.

Bayi berisiko tanpa tempurung kepala…

Selain masalah tunjang terkeluar di tulang belakang, terdapat juga beberapa risiko atau komplikasi lain yang boleh terjadi. Antaranya adalah pembentukan lubang pada kepala yang mana otak akan keluar melalui ruang sama. Bayi anda juga berisiko untuk lahir tanpa otak atau pun tempurung kepala.

@dr.samhanReply to @niszr folic acid♬ original sound – Dr. Samhan

Semoga bermanfaat dan dapat membuka mata masyarakat tentang pentingnya asid folik untuk tumbesaran bayi. Apa pun dengar nasihat pakar atau pun doktor.

Kredit: Ahmad Luqman Bukhari & Dr samhan

Baca juga: Mata Terjojol Tiada Tulang Kepala, Remuk Hati Seorang Ibu Apabila Bayinya Tiada Tempurung Sebab….

tags: |