Buah termasuk dalam bahan makanan yang paling baik bagi kesihatan tubuh. Namun, terlalu banyak orang yang  masih tidak tahu bagaimana cara memilih buah yang segar dan bagus.

Seringkali kita dengar bahawa ramai orang yang menyesal membeli buah akibat tersalah pilih. Okay baiklah, harini saya nak kongsikan tentang tips untuk memilih buah yang bagus dan nikmat untuk dimakan. Tunggu apa lagi? Jom baca dengan sebaik mungkin.

Buah epal

  • Pilihlah buah epal yang masih memiliki bau yang harum, kulit yang elok, dan berwarna cerah tanpa adanya bercak.
  • Kita juga boleh mengetuk buah epal menggunakan jari kita. Jika ia kedengaran kuat maka epal adalah segar dan banyak air. Jika bunyi itu berat, maka epal tidak lagi rangup atau air kering.

Buah pisang

  • Pisang yang berwarna kuning menandakan bahawa pisang ini sudah matang dan siap dimakan. Pisang yang hijau akan mengambil beberapa waktu sebelum boleh makan.
  • Jika anda cenderung dan tidak langsung menghabiskan buah pisang, maka ada baiknya anda memilih yang masih hijau. Justeru,anda juga diingatkan jangan menyimpan pisang di dalam peti sejuk kerana boleh membuatnya lebih cepat menghitam.
  • Pilihlah yang bentuk pisangnya bulat dan hindari bahagian batangnya yang sudah terlalu kering.

Buah Anggur

  • Pilihlah anggur yang memiliki tekstur padat, tidak mengerut, dengan warna yang masih pekat serta tidak pucat, tanpa adanya lubang, dan masih melekat pada tangkainya.
  • Jangan memandai anda memilih anggur yang sudah melekit, sudah lepas dari tangkainya, atau berbintik-bintik keputihan

Buah betik

  • Pilih betik yang mempunyai warna oren dan merah. Kulit licin serta bintik gelap juga boleh dipilih. Biasanya, buah betik dengan ciri ini mempunyai rasa manis dan segar.
  • Bentuknya lurus atau panjang dan Jangan pilih yang atasnya kecil bawahnya besar atau sebaliknya. Nikmat sungguh makannya, tambah-tambah lagi kalau sejuk. Memang menjilat jari la jawabnya.

Buah Tembikai

  • Pilih tembikai yang batangnya kering dan mudah dilepaskan. Justeru, anda juga semestinya memilih tembikai yang apabila diketuk ia tidak berdering keras kerana terdapat banyak kandungan air. Kita juga boleh memilih tembikai dengan warna kulit yang tidak pucat, mempunyai garis warna yang kuat, dan batang kerinting serta mempunyai bulatan kecil di bahagian bawah.

Buah Nanas

  • Nanas masak biasanya mempunyai bentuk lemak yang bersandar dengan aroma yang kuat. Pilih warna nanas kuning keemasan dengan daun yang masih hijau, dan bukannya yang sudah layu. Di samping itu, pilih nanas yang daunnya boleh dipilih di bahagian atas dengan mudah. Kemudian, anda juga boleh memilih nanas dengan warna mahkota hijau terang kerana nanas segar dan mempunyai tahap kematangan yang betul, yang biasanya akan mempunyai mahkota batang hijau dan tegak yang terang.
  • Kemudian, menekan permukaan kulit nanas untuk memastikan kematangan nanas, anda boleh menekan permukaan kulit dengan menggunakan jari. Namun, apabila ditekan teksturnya agak lembut, bermakna nanas itu sudah siap untuk dimakan, tetapi jika ia masih terasa berat, lebih baik memilih nanas yang lain.
  • Hindari memilih nanas dengan permukaan kulit yang berkerut . Nanas yang matang umumnya berwarna kekuningan, serta memiliki permukaan kulit yang licin dan nampak mengkilat apabila terkena cahaya.
(This post has been visited 3 times!)