Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Tip & Petua » Guna Serbuk MSG Untuk Pokok Berbuah & Berbunga Lebat, Ini Rahsia Mudah Suburkan Tanaman

Guna Serbuk MSG Untuk Pokok Berbuah & Berbunga Lebat, Ini Rahsia Mudah Suburkan Tanaman

Kategori:
msg untuk pokok berbuah

Kebiasaannya, serbuk Monosodium glutamate (MSG) digunakan dalam masakan sebagai penambah perisa dan penyedap kepada rasa makanan. Hampir semua orang menggunakan MSG untuk menjadikan makanan lebih sedap.

Tapi kali ini, kami ingin berkongsi kebaikan menggunakan MSG untuk pokok berbuah serta berbunga lebat. Memang ia rahsia mudah untuk suburkan tanaman tau!

Haaa tunggu apa lagi? Jom guna bahan ini untuk pokok berbuah lebih subur. Mari kita ikuti perkongsian MSG atau serbuk penambah perisa sebagai baja pokok. Menarik sangat kan!

Guna Serbuk MSG Untuk Pokok Berbuah & Berbunga Lebat, Ini Rahsia Mudah Suburkan Tanaman

Cara Penyediaan:

  • 5 sudu makan 1 liter air bagi pokok setahun ke atas.
  • Bagi pokok-pokok kecil seperti pokok kari, pokok bunga dan yang kurang berumur kurang setahun, 1 sudu makan 5 liter air.
  • Guna air tanpa klorin seperti air tadahan aircond, air hujan atau air paip yang dibiarkan terdedah semalaman atau lebih lama. ajinomoto untuk pokok berbuah

Waktu Siraman:

  • Waktu redup petang jam 6 petang ke atas.
  • Kekerapan: 2 minggu sekali. Siram di pangkal pokok atau sembur pada dedaunan pokok.

Bila dah buat cara ni. Mestilah kita nak tahu khasiat MSG pada tanaman kan. Okay, jom Min kongsikan di bawah:

Khasiat MSG Pada Tanaman

  • Menyuburkan Tanaman ajinomoto untuk pokok berbuah

Manfaat pertama dari MSG untuk tanaman iaitu dapat menambah kesuburan pada tanaman. Kandungan unsur atrium ynag tinggi terkandung di dalam MSG. Ia dapat mempengaruhi tingkat kesuburan tanaman tersebut.

Dengan menyiram tanaman menggunakan larutan MSG dengan air secara teratur, maka tingkat kesuburan tanaman akan menjadi lebih baik lagi seperti daun yang lebih hijau, daun tanaman yang lebat dan tanaman akan jadi lebih sihat.

  • Mempercepat Pertumbuhan Tanaman

Manfaat lain dari kandungan natrium yang terkandung pada MSG ini adalah mempercepat proses pertumbuhan tanaman. Manfaat MSG untuk tanaman iaitu membuat proses pertumbuhan tanaman menjadi lebih cepat. Daun lebih cepat menghijau dan batang tanaman menjadi lebih cepat besar dan berkembang.

  • Mempercepat Munculnya Bunga ajinomoto untuk pokok berbuah

Selain dapat mempercepat pertumbuhan dari tanaman, MSG juga dapat mempercepat proses partumbuhan bunga pada tanaman tersebut. Proses ini diyakini tidak berdampak buruk, karena bunga yang muncul, namun warna dan bentuk dari bunga yang muncul tidak berubah.

Haaa dah tahu kan tip ni! So tunggu apa lagi, jom try amalkan untuk tanaman sihat tau!

Sumber: Kamariah Hashim

Baca juga: Tip Buat Bawang Putih Goreng Agar Sedap, Rangup & Tak Pahit!

tags: