Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Luar Negara » Juara Makan Dunia Telan 65 Roti Hotdog Sekaligus Sudah Bersara, Berhenti Karier Kerana Tiada Lagi Rasa Lapar

Juara Makan Dunia Telan 65 Roti Hotdog Sekaligus Sudah Bersara, Berhenti Karier Kerana Tiada Lagi Rasa Lapar

Kategori:

Juara Makan Dunia telah mengumumkan persaraannya kerana dia tidak lagi berasa lapar.

Takeru Kobayashi, 46, pernah memenangi enam kejuaraan berturut-turut dalam Nathan’s Hot Dog Eating Contest di New York. Ia terkenal di peringkat antarabangsa kerana pernah menelahh 64.5 roti hotdog dalam satu masa.

Juara Makan Dunia Telan 65 Roti Hotdog Sekaligus Sudah Bersara, Berhenti Karier Kerana Tiada Lagi Rasa Lapar

Pada usia 23 tahun, dia mencipta nama dengan mengambil bahagian dalam pertunjukan makan kompetif Jepun. Di mana dia mengambil 60 pinggan sushi, 2.7g kentang dan 16 mangkuk ramen dalam satu masa.

juara makan dunia

Di Taiwan, dia meraih kemenangan dengan makan 5.5 kg rebus kambing dalam masa 24 minit. Di Hong Kong, dia muncul sebagai juara selepas makan 100 char siu baos (roti babi barbeku kukus) dalam masa 12 minit sahaja.

Kobayashi dilaporkan mempunyai pendapatan tahunan melebihi 100 juta yen (RM3,062,150) melalui pemakanan yang kompetitif, lebih daripada cukup untuk menyara keluarganya.

Pendapatan RM3,062,150 Setahun, Sanggup Berhenti Untuk Jaga Kesihatan  juara makan dunia

Baru-baru ini, dia muncul dalam dokumentari Netflix Hack Your Health: The Secrets of Your Gut, di mana dia mengumumkan rancangan persaraannya.

Filem ini menyelidiki secara mendalam ke dalam sistem pencernaan manusia, menganalisis hubungan antara usus, diet dan kesihatan.

Kobayashi berkata bahawa dia tidak lagi berasa lapar sama sekali. Isterinya berkata dia pernah pergi tanpa makan selama tiga hari tanpa berasa lapar.

“Saya mahu hidup sihat dan panjang umur, jadi saya memutuskan untuk berhenti pertandingan makan kompetitif,” katanya.

“Sejak 20 tahun lalu, saya berkecimpung dalam bidang ini. Saya bimbang tentang akibat keputusan saya, tetapi yang paling penting, saya mahu membaiki otak dan usus saya.”

Persaraannya telah mencetuskan perbincangan hangat di media sosial.

“Saya tidak pernah menyedari perjuangan anda sehingga saya melihat filem ini,” seorang pemerhati dalam talian menulis di Instagram.

“Pertunjukan itu membantu saya lebih memahami hubungan saya sendiri dengan usus saya. Terima kasih kerana berterus terang, dan jaga diri sendiri,” kata seorang lagi.

Sumber: South China Morning Post

Baca juga: Berbekalkan RM2 Ribu Sebagai Modal, Raja Burger Malaysia Ramly Kongsi Cerita Di Sebalik Kejayaan Sekarang!

tags: