Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 728K followers
  • 316K followers
  • 102.1K Followers
Home » Berita » Jurutera Ini Berhenti Kerja Dan Beralih Kepada Karier Pertanian Cili, Raih Lebih RM50,000 Untung Satu Musim

Jurutera Ini Berhenti Kerja Dan Beralih Kepada Karier Pertanian Cili, Raih Lebih RM50,000 Untung Satu Musim

Kategori: ,
pertanian cili

Bekerja dari rumah sebagai jurutera perisian semasa PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) dahulu, membuatkan A Srinath mendapati dirinya mempunyai satu hobi baharu.

Menikmati proses dirinya belajar tentang berkebun, dia telah memutuskan untuk membuat perubahan drastik dalam trajektori kerjayanya dengan menceburi bidang pertanian menanam cili.

Jurutera Ini Berhenti Kerja Dan Beralih Kepada Karier Pertanian Cili, Raih Lebih RM50,000 Untung Satu Musim

Menurut laporan Harian Metro, lelaki berusia 29 tahun itu mula mengusahakan pertanian cili bersama adik-beradiknya di kebun ibu bapa mereka.

Melalui sistem fertigasi, dia dan adiknya dapat menanam lebih 400 polibeg cili. Tidak lama selepas itu, sekatan PKP telah ditarik balik dan dia kembali ke Subang Jaya – mengulangi peranannyaa sebagai jurutera perisian di tapak.

“Saya sangat gembira apabila saya dapat menanam cili dan menyedari bahawa saya telah mengembangkan minat untuknya,” katanya.pertanian cili

Pulang ke kampung halaman, dia kemudian berbincang dengan ibu bapanya tentang keinginan untuk menjadi petani sepenuh masa.

Mahu menanam cili pada skala yang lebih besar, jurutera perisian yang beralih minat kepada pertanian itu mengambil lonjakan kepercayaan dengan melaburkan simpanan peribadinya sebanyak RM50,000 ke dalam sistem fertigasi yang betul.

“RM50,000 yang saya laburkan digunakan untuk membeli peralatan seperti pam air, paip, polibeg dan bilik simpanan yang boleh dibina,” kongsinya.

Memahami bahawa dia tidak mempunyai pengetahuan mendalam tentang pertanian, dia gigih menggunakan sumber yang dia ada dengan menghadiri kursus yang dianjurkan oleh jabatan Pertanian Perak.

Masuk Kursus Timba Pandangan & Pengetahuan Baharu Tentang Pertanianpertanian cili

Melalui kursus-kursus tersebut, A Srinath dapat memperoleh pandangan dan pengetahuan baharu. Antaranya adalah mengasuh benih, membancuh baja serta racun perosak dan cara mengekalkan sistem fertigasi dengan betul.

Mula menceburi bidang pertanian cili, lelaki itu kemudian menyewa tanah seluas 0.68 hektar milik syarikat swasta dan menanam lebih 2,500 polibeg cilinya.

Sambil menghela nafas lega, lelaki berusia 29 tahun itu gembira melihat kerjaya barunya bermula dan beroleh pendapatan sehingga RM50,000 setiap musim menuai.

Walaupun minatnya terhadap pertanian semakin mendalam, lelaki itu mendedahkan bahawa cabaran yang dihadapinya sering kali boleh membuatkan dia berasa tewas.

Berkongsi beberapa cabarannya, Srinath menyebut beberapa pokok cilinya akan dijangkiti penyakit Mosaic, sejenis penyakit tumbuhan yang disebabkan oleh pelbagai jenis virus.

“Ini boleh menyebabkan tumbuhan itu terbantut pertumbuhannya dan mengeluarkan ketuat, menyebabkan ia tidak dapat diselamatkan lagi,” katanya.

Sehingga kini, Srinath mampu menyediakan bekalan tetap di sekitar daerahnya termasuk, Pasar Besar Teluk Intan, pasar raya dan kedai runcit.pertanian cili

Selain itu, dia juga mempunyai bekalan yang mencukupi untuk memborong cilinya ke Pasar Borong Selayang di Selangor pada harga RM6 hingga RM11 sekilogram!

Berkongsi rancangan masa depannya dengan akhbar harian tempatan, Srinath menyebut keinginannya untuk terus mengembangkan tanamannya pada skala yang lebih besar, dan kini sedang meninjau portfolio yang lebih pelbagai, di mana dia menanam lebih banyak sayur-sayuran.

“Setakat ini, saya telah mula menanam timun secara kecil-kecilan dan akan terus memantau perkembangannya,” katanya.

Semoga terus berjaya dan maju ke hadapan buat Srinath!

Sumber: Harian Metro

Baca juga: “Selagi Bernafas, Harga Roti Canai Saya Tetap 50 Sen”- Demi Sedekah, Peniaga Sanggup Kekalkan Harga Roti Canai

tags: |