Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Kawan Food Bawa Nama Malaysia Hingga Ke Perancis, Jenama Makanan Ini Jadi Sebutan Ramai Seantero Dunia

Kawan Food Bawa Nama Malaysia Hingga Ke Perancis, Jenama Makanan Ini Jadi Sebutan Ramai Seantero Dunia

Kategori: ,
Kawan Food

Setelah menjalankan perniagaan 40 tahun lalu, jenama itu telah berkembang jauh. Dari kilang pertamanya di Old Klang Road, ia kini melakukan semua pembuatanya di kilang tercanggih di Pulau Indah, Klang.

Di sebalik perubahan selama bertahun-tahun, satu perkara yang tidak berubah ialah kebanggan Kawan Food dalam semua produknya, membakar dan membungkus barang makanan dengan penuh kasih sayang dan perhatian.

Hari ini, syarikat itu sangat berjaya setelah memenangi pelbagai anugerah dan memperoleh pelbagai akreditasi.

Ia juga dengan bangganya menjual produk Malaysia di seluruh dunia, termasuk di Amerika Syarikat, Kanada, UK, Timur Tengah dan Perancis.

Kawan Food Bawa Nama Malaysia Hingga Ke Perancis, Jenama Makanan Ini Jadi Sebutan Ramai Seantero Dunia

Dalam temu bual 2021 dengan The Edge, pengerusi eksekutif Gan Thiam Chai berkongsi kisah luar biasa tentang bagaimana Kawan Food muncul, dengan kisah itu kembali ke zaman kanak-kanaknya.

Kawan Food

Berasal dari Seremban, keluarga Gan berpindah ke KL pada tahun 1960-an. Membesar melihat ibu bapanya bekerja keras untuk menyara keluarga memberi inspirasi kepada Gan-muda untuk melakukan perkara yang sama.

Nasi lemaknya laris terjual sehingga mengakibatkan keuntungan kantin sekolahnya merosot sebanyak 50%, menyebabkan guru besar itu turut campur dan menghentikan zaman awalnya menceburi bidang keusahawanan. Gan menghargai pengalaman ini dengan mengajarnya pelajaran berharga tentang francais dan pengedaran, yang akan berguna kemudian.

Maju pantas ke 1976, apabila Gan memulakan lelaran pertama Kawan Food — Kian Guan Trading, sebuah syarikat yang membekalkan produk pastri tradisional kepada kedai runcit dan pasar raya tempatan. Salah satu produk bintang mereka ialah kulit popiah.

“Kulit popiah adalah bahan yang saya ada dan ia tidak memerlukan modal yang besar, jadi itulah cara kami bermula. Kami bekerja berjam-jam lamanya, tetapi kami berasa sangat berpuas hati kerana kami menikmati apa yang kami lakukan. Dalam satu bulan, saya membuat lebih daripada gaji setahun penuh saya di syarikat saya sebelum ini,” kongsi Gan dalam wawancaranya dengan The Edge.

Apabila perniagaan terus berkembang dan berkembang, walaupun menghadapi cabaran yang datang dengan kemelesetan pada pertengahan 1980-an, Gan mula mempertimbangkan untuk berkembang ke luar negara, serta muncul dengan nama baharu.

“Saya merasakan bahawa saya memerlukan nama yang lebih diingati. Kawan kedengaran bagus, makna yang baik dalam Bahasa Malaysia, dan aksara dalam bahasa Mandarin kelihatan seperti dua daun — ia berwarna hijau, dan juga mesra alam dan mesra pengguna.

“Pada masa itu, saya sudah merancang untuk produk masa depan untuk memasukkan sayur-sayuran beku dan makanan vegetarian, jadi nama itu masuk akal,” jelas Gan kepada The Edge.

Paratha Sejuk Beku Jadikan Kawan Food Dikenali Seluruh Malaysia  Kawan Food

Akhirnya, pelancaran paratha sejuk beku inilah yang akan menjadikan Kawan Food dikenali di seluruh Malaysia.

Gan sendiri yang memulakan pelancaran produk popular itu. Dia meminta bantuan daripada orang yang membuat roti canai di kedai mamak kegemarannya, membekukan roti canai mereka, dan menghantarnya ke UK.

Keuntungan yang diperoleh daripada jualan telah dilaburkan semula ke dalam syarikat, terutamanya untuk memastikan mereka mempunyai teknologi automasi terbaik yang tersedia untuk meningkatkan proses pengeluaran mereka. Malah, beberapa proses ini kekal unik kepada Kawan Food, malah sehingga hari ini.

Syarikat itu tidak lama kemudian melonjak ke tahap yang tinggi, menjadi lebih daripada perniagaan keluarga

Hari ini, Kawan Food ialah nama popular di Malaysia dan seterusnya, menjual pelbagai juadah di bawah lima jenama — Kawan, KG Pastry, Passion Bake, Veat dan Aman.

Sumber: Kawan Food

Baca juga: Kawan Food Bawa Nama Malaysia Hingga Ke Perancis, Jenama Makanan Ini Jadi Sebutan Ramai Seantero Dunia

tags: | |