Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Kedai Ikan Bakar Abang Petai Kelantan Jadi Tarikan Ramai, Menu Peniaga Ini Bangkit Selera Pelanggan

Kedai Ikan Bakar Abang Petai Kelantan Jadi Tarikan Ramai, Menu Peniaga Ini Bangkit Selera Pelanggan

Kategori: ,
Kedai Ikan Bakar Abang Petai

Menu ikan bakar berempah bersama rincisan petai di Kelantan hanya disajikan di Kedai Ikan Bakar Abang Petai di Kampung Kuala Semerak, Pasir Puteh yang baru beroperasi kira-kira dua bulan lalu.

Proses gaul rempah dan taburkan hirisan nipis isi petai bersama kulitnya dikatakan menambah keenakkan untuk dimakan bersama nasi panas.

Menurut Utusan Malaysia, pengusaha kedai makan tersebut, Mohd. Syaharul Nizam Mahmood, 28, tidak menyangka menu percubaannya menjadi tarikan ramai terutamanya penggemar petai sekali pun terpaksa bersaing dengan puluhan kedai ikan bakar yang sudah lama bertapak di Tok Bali.

Menurutnya, pelbagai jenis ikan segar seperti siakap putih, kakap merah, jemuduk, jenahak, pari dan lain-lain dipamerkan untuk pilihan pembeli.

“Layanan segera dan sajian dalam tempoh 15 hingga 20 minit selepas ikan bakar diproses menjadi piagam pelanggan kami. Paling pantas, sajian minuman diikuti tempahan lauk dan nasi putih.

“Ikan dibakar menggunakan pembungkus aluminium dan dibakar menggunakan dapur tradisional arang kayu. Tempoh masak kira-kira 15 minit,” jelasnya ketika ditemui di kedai makan miliknya baru-baru ini.

Menurut Mohd. Syaharul Nizam, pengalamannya mengedar petai ke seluruh Pantai Timur termasuk kedai makan tersohor, Ana Ikan Bakar Petai, Tanjung Lumpur dan Johor selama 20 tahun telah mencetuskan idea untuk membuka sendiri kedai makan itu.

Kerja warisan membeli petai dari Thailand dan Kuala Kurau, Perak itu, katanya, bermula ketika berusia 18 tahun dalam memenuhi permintaan restoran ulaman yang menyajikan petai.

“Kedai ini menyajikan ikan segar laut dari kaki pancing dan nelayan bubu. Pencicah pedas diasingkan hidangannya bagi membolehkan mereka yang tidak tahan pedas menikmati masakan ikan khususnya kanak-kanak,” katanya.

Dia memberitahu, seramai tujuh pekerja memikul tugasan masing-masing dalam memastikan pelanggan tidak menunggu lama untuk menjamah makanan.

Ceritanya lagi, pes ikan bakar dihasilkan sendiri dengan bahan-bahan utama dalam kadar mencukupi dan memenuhi permintaan pelanggan yang berkunjung setiap hari kecuali Rabu.

“Selain ikan bakar petai, ketam goreng, udang dan sotong celup tepung turut dijual termasuk udang ketok ‘bakar bodo’.

“Harga ikan bergantung kepada gred dan berat timbangan yang ditetapkan dan terlebih dahulu ditimbang di depan pembeli,” terangnya.

Jelasnya lagi, ikan hanya akan disiang dan dibakar selepas mendapat persetujuan pelanggan.

Tambahnya, teguran pelanggan terhadap mutu layanan dan keenakan makanan dianggap penting untuk memperbaiki kelemahan yang mungkin terlepas pandang.

Jika korang ingin berkunjung ke sini untuk menikmati ikan bakar petai istimewa yang rare, bolehlah kunjungi di lokasi mengikut waktu operasi yang tertera:

Lokasi: Kampung Kuala Semerak, Pasir Puteh, Kelantan

Waktu Operasi: 4:30 PM- 11:30 PM

Sumber: Utusan Malaysia

Baca juga: Nasi Lemak Akka Terima Banyak Sambutan Sampai Beratur Panjang, Peniaga Perkenal Sambal Luar Biasa Sedap!

tags: | |