Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » “Wow, Dia Junjung Macam Tu Je!” – Pelancong Thailand Ini Terpegun Dengan Peniaga Wanita Ini, Santai Je Jual Satay Letak Pembakar Atas Kepala!

“Wow, Dia Junjung Macam Tu Je!” – Pelancong Thailand Ini Terpegun Dengan Peniaga Wanita Ini, Santai Je Jual Satay Letak Pembakar Atas Kepala!

Kategori:

Bila dah melancong ke luar negara, macam-macam kita tengok adat dan budaya negara mereka. Apatah lagi makanan-makanan yang mereka jual, mesti jauh berbanding dengan makanan negara kita. Jadi, cubalah kita hormati budaya negara mereka dan belajarlah benda yang baharu ini kerana tak semua orang merasa.

Seperti pelancong dari negara Thailand ini terpegun dengan peniaga wanita indonesia ini. Kerana, peniaga ini santai sahaja menjual santai sahaja letak pembakar satay atas kepala.

“Wow, Dia Junjung Macam Tu Je!” – Pelancong Thailand Ini Terpegun Dengan Peniaga Wanita Ini, Santai Je Jual Satay Letak Pembakar Atas Kepala!

Pelancong Thailand ini bernama wepergee dan sedang melancong di Indonesia untuk mengenali budaya di sana. Sebelum ini, beliau banyak kongsikan video beliau di sana dan tunjukkan peniaga-peniaga yang bersusah-payah mencari rezeki di kawasan perlancongan Indonesia.

Salah satu video yang beliau kongsikan ialah peniaga wanita ini menjual satay namun wanita itu meletakkan satay dan pembakar satay di atas kepala sambil menjaja di pasar.

pembakar

Lain dari yang lain cara beliau menjaja dan kita takkan nampak ini di Malaysia. Terpegun juga kita sebagai netizen melihat beliau kerana mesti berat satay-satay itu bila diletakkan di atas kepala. Boleh belok tengkak hari-hari!

Beliau berhati-hati meletakkan barang di atas kepala itu, dan pembakar satay itu boleh nampak betapa beratnya pembakar satay ini. Tapi, kekuatan seorang ibu ni siapa sangkal. Demi mencari sesuap nasi untuk anak-anaknya, beliau sanggup untuk berniaga walaupun penat.

pembakar

Pelancong Thailand ini tak berhenti memuji peniaga wanita ini kerana mungkin di negara beliau sendiri tidak pernah nampak wanita kuat seperti ini untuk berniaga.

Tapi ada benda yang membuatkan netizen ‘triggered’ dengan video ini, apabila peniaga wanita ini menggunakan kain kepala untuk mengelap daun pisang itu.

Setelah selesai, berhati-hati beliau mengangkat semula pembakar satay itu dan diletakkan di atas kepala.

@wepergee ขายสะเต๊ะแบบจึ้งๆ ก็แบกเตาถ่านขึ้นหัวไปเลย 🇮🇩 #Wepergee #อินโดนีเซีย #TikTokพากิน #TikTokพาเที่ยว #yogyakarta #sateayam #ยอกยาการ์ตา #สะเต๊ะ #สตรีทฟู้ด #Indonesia ♬ original sound – Wepergee

MashaAllah Wanita Hebat

Menerusi di ruangan komen, netizen juga memuji dengan kesungguhan peniaga wanita ini dan ada juga ingin membuka akaun Gofundme supaya beliau dapat membuka gerai satay.

pembakar pembakar pembakar pembakar

Semoga perniagaan wanita ini sentiasa maju dan dimurahkan rezeki selalu. Kita boleh contohi kesungguhan wanita ini supaya tidak selalu mengeluh dan bersangka buruk dengan segala hal. Amin!

Kredit: wepergee

Baca Juga: Arus Air Banjir Makin Deras, Peniaga Ini Tetap Rileks Jual Satay Tepi Jalan

tags: | | |