Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Tip & Petua » Wanita Ini Kongsi Tips Pilih Pes Tomyam Yang Sedap! Bekas Nampak Sama Tapi Rasa Yang Berbeza!

Wanita Ini Kongsi Tips Pilih Pes Tomyam Yang Sedap! Bekas Nampak Sama Tapi Rasa Yang Berbeza!

Kategori: ,
tips pilih pes tomyam

Jika ke kedai membeli pes tomyam, pasti ada yang keliru untuk memilih jenama mana yang sedap dan sesuai untuk dimakan. Ini kerana, bekas dan packaging yang ada di kedai tu agak sama dan mengelirukan dari segi warna dan saiz bekas.

Jadi, untuk menolong sesiapa yang masih keliru, kami kongsikan satu perkongsian seorang wanita tentang tips memilih pes tomyam yang betul dan sangat sedap! Dia berkata, kebanyakan orang review menggunakan pes yang kurang sedap, dan tiba masanya untuk dia menyalurkan maklumat tentang pes yang betul-betul sedap mengikut pengalamannya.

“Sekali imbas korang tengok botol-botol tu semua sama kan. Ramai bila sis cerita tiga-tiga botol ini lain-lain jenama baru orang perasan. Banyak sis tengok orang review masak guna paste yang tak sedap. Ya la sebab sis tahu ada lagi sedap dari tu,”tulisnya dalam hantaran Facebooknya.

Mari kita rujuk tips pilih pes tomyam ini sama-sama!

Wanita Ini Kongsi Tips Pilih Pes Tomyam Yang Sedap! Bekas Nampak Sama Tapi Rasa Yang Berbeza!

Tips 1: Cari Tulisan Thailand

  • Yang ni tahun lepas sis try cari kat Padang Besar memang payah jumpa. Diorang susun bahagian dalam kedai. Sis cari 1 kedai ke 1 kedai dan ada 2 botol je. Dia mahal sikit dari 2 jenama botol yang lain itu. Cara masak dia senang. Letak air, letak pes, letak segala isi tomyam. Tak perlu nak letak garam, gula, serai bagai tu. Tapi kalau pes korang letak sikit, letak la semua tu. Tapi sis tak letak pun. Letak pes je banyak-banyak. Baru tomyam pikat memikat.

tips pilih pes tomyam

Tips 1: Pes Tomyam Jenama Nang Fah

  • Perhatikan bulat kecil tu. Yang ni kedua sedap. Harga dia murah sikit dari tulisan Thai tadi. Cara masak pun sama. Letak semua tak perlu adjust apa. Tapi korang try la letak susu cair dalam tomyam. Sedap dan boleh kurangkan masam dia sikit kalau korang letak banyak pes dia jadi masam. Untuk yang tak berapa suka masam macam sis, boleh letak susu cair.

tips pilih pes tomyam

Tips 3: Pes Tomyam Jenama PUM

  • Perhatikan bulat kecil tu. Yang ni kurang sedap dan banyak orang review masak-masak buat guna pes ini. Maybe dekat tempat dorang ada jenama ni kot. Yang PUM ni memang korang kena adjust. Macam korang masak guna pes sebelum sebelum ni. Letak garam, gula, serai, lengkuas dan bawang dan yang sewaktu dengannya. Pes ni memang berlambak dan harga dia pun murah dari 2 jenama di atas.

tips pilih pes tomyam

Okay, lepasni korang nak beli pes tomyam tu perhatikan benda yang sis bulatkan tu okay. Selamat merujuki tips pilih pes tomyam ini! Sekian dan wassalam!

Sumber: Zatty Roslan

Baca juga: “35 Tahun Hidup, First Time Makan Ikan Goreng Sedap..”, Wanita Ini Kongsi Rahsia Ikan Goreng Mentua

tags: | |