Sumber #No1 Syurga Makanan Seantero Malaysia & Asia

  • 707K followers
  • 306K followers
  • 99.6K Followers
Home » Berita » Pekerja Kedai Makan Melayu Cakap Bahasa Mandarin Dengan Pelancong Cina, Ramai Kagum Dengan Kebijakan Peniaga Ini

Pekerja Kedai Makan Melayu Cakap Bahasa Mandarin Dengan Pelancong Cina, Ramai Kagum Dengan Kebijakan Peniaga Ini

Kategori:
cakap bahasa Mandarin

Malaysia sememangnya sebuah negara yang dipenuhi dengan pelbagai budaya. Dengan itu, ramai rakyat Malaysia telah mengambil budaya dan bahasa masing-masing, membolehkan mereka bercakap dalam pelbagai bahasa.

Baru-baru ini, seorang rakyat Malaysia yang juga merupakan seorang pekerja di sebuah kedai makan telah mempamerkan kebolehannya bertutur dalam bahasa Mandarin apabila bertemu dengan seorang pelancong dari Negara China.

Rakyat Malaysia bertutur dalam bahasa Mandarin melayan pelanggan pelancong China

Menonton sendiri video itu, kelihatan seorang wanita Melayu sedang menjaga kaunter di restoran mereka. Mengambil pesanan daripada pelanggannya, dia dilihat berbual dengan pelanggan itu dalam bahasa Mandarin, menyemak semula dengannya untuk memastikan pesanannya diterima dengan betul.

cakap bahasa Mandarin

Apabila ditanya apa yang dipesan lelaki itu, dia kemudiannya dengan berbesar hati menjelaskan kepada salah seorang rakan kerjanya bahawa lelaki itu telah memesan ikan dan ayam.

“Dia mencubanya sebelum ini dan menyukainya. Dia nak pesan Nasi Lemak, tapi malangnya kami tak ada”, katanya.cakap bahasa Mandarin cakap bahasa Mandarin

Terletak di Taman Melawati, Syafiqah berkongsi bahawa dia telah membantu ibu mertuanya di kedai mereka. Memandangkan pelancong China selalu mengunjungi gerai mereka, dia memutuskan bahawa adalah berbaloi baginya untuk mempelajari beberapa bahasa Mandarin.

Bercakap kepada Wau Post, Syafiqah berkongsi bahawa dia mengambil kemahiran itu daripada kakaknya.

“Sejak saya mula membantu, saya mula belajar bahasa Mandarin dan ia sangat berguna”, katanya sambil menambah bahawa dia seronok dapat berbual dengan pelanggannya dalam bahasa Mandarin.

Belajar bahasa Mandarin Kerana Ia Sangat Berguna – Syafiqahcakap bahasa Mandarin

Ketika videonya tular dalam talian, ramai netizen telah mengulas tentang kebolehannya bercakap dalam bahasa Mandarin dan inilah yang dikatakan sebahagian daripada mereka:

“Sejujurnya, ini adalah kebolehan yang baik apabila dapat bercakap dalam pelbagai bahasa. Tidak kira bahasa yang kita tahu, selagi kita boleh bercakap lebih banyak bahasa, lebih mudah untuk berinteraksi antara satu sama lain.”

@dhomecooked2020 Serba boleh akak cashier kami…. #fyp #nasikandaq ♬ original sound – D’Homecooked

Melalui kisah peniaga cakap bahasa Mandarin ini, semoga kita juga sama-sama belajar bahasa lain untuk sama-sama memahami antara kita.

Sumber: Wau Post

Baca juga: Lelaki Dari Ipoh Berhijrah Ke Switzerland Untuk Bercucuk Tanam Selepas Hilang Kerja Jurutera Di Malaysia

tags: | |